Gourmetrestauranger

Marknadsför din restaurang

Restaurangbranschen är tuff men väldigt rolig. Många drömmer om att starta en restaurang och vissa gör drömmen till verklighet. Att skaffa en bra lokal, utforma menyn och inreda är ett hårt och väldigt krävande jobb. Sedan ska man dessutom locka till sig kunder och få kunderna att återkomma. Det är inte alla som lyckas och det kan vara svårt att förstå vilket hårt jobb som ligger bakom den perfekta restaurangen. Här kommer några tips på hur du får dina drömmar att bli verklighet och hur du kan skapa en atmosfär som gästerna bara inte kan motstå att återkomma till!

Marknadsför i sociala medier

Sociala medier växer hela tiden och är det någonstans man kan nå ut till många människor så är det där. Som restaurangägare kan man själv göra jobbet med att marknadsföra sig på instagram, facebook och twitter. Men det är väldigt tidkrävande och det kan vara fördelaktigt att betala någon annan att göra jobbet. För att slippa anställa en person endast för marknadsföring kan man istället ta in en frilansare. Genom https://www.frilansfinans.se/ betalar man snabbt och enkelt för det jobb som utförts utan att behöva ge någon en fast anställning. På det sättet kan du få hjälp att marknadsföra restaurangen under den tiden det behövs utan att betala något i onödan.

Ett erbjudande ingen kan motstå

Svenskar älskar rabatter och erbjudanden och testar gärna en ny restaurang om priset är lite billigare. Genom appar som The Fork och Let’s Deal kan man erbjuda gästerna en viss rabatt om de besöker restaurangen inom en särskild tidsram. Det är ett enkelt sätt att få nya gäster till restaurangen och samtidigt lyckas få lokalen fullbokad under de kvällar då det annars är lite glest mellan besöken. Glöm inte att ge alla gäster bästa möjliga service för att de ska komma tillbaka och äta till fullpris nästa gång.

Event och temakvällar

Ett roligt sätt att bli uppmärksammad i sociala medier och locka till sig gäster är att ha olika event. Det kan till exempel vara Quiz eller Open Mics, där vinnaren får ett presentkort eller annat pris. Alla gillar att tävla och det kan liva upp en annars långsam vardagskväll. Att ha återkommande quiz varje eller varannan vecka är ett säkert sätt att få nya stamgäster, och svenskarna verkar aldrig bli mätta på att svara på frågor om allt mellan himmel och jord.

Temakvällar genererar också många besökare om temat är aktuellt. Är det en konsert i stan då är det till exempel ett lysande tillfälle att ha en temakväll och endast spela musik med den artisten. Marknadsför er i de kanaler som publiken rör sig i på ociala medier. Döp några drinkar och maträtter efter artisten eller låttitlar och berätta för alla att här är den bästa för-/efterfesten. Det kommer garanterat att bli en succé.